
Telekom Austria Group обяви нетна печалба от почти 81 милиона евро за първата половина на 2012 г., въпреки интензивната конкуренция и слабата икономическа среда
За същия период Мобилтел отчита 72.5% ръст на абонатите на мобилен броудбанд
-Очакванията на капиталовия пазар са надвишени
-Силно представяне и оперативен успех в Беларус
-Над 900 000 нови клиенти на Групата
-Увеличение на клиентите с 6.4% за бизнес фиксираните линии и 3.9% в мобилния сегмент
-Силен ценови натиск на пазара на мобилна комуникация в Австрия, България и Хърватия
-Спад в печалбите на групата от 4.9% (без да се вземат предвид промените при превалутирането и хиперинфлацията: +1.9%)
-Сравнимата EBITDA спада с 6.6% (без да се вземат предвид промените при превалутирането и хиперинфлацията: +1.6%)
-EBIT (оперативният резултат) се увеличава петкратно до 211.1 милиона евро
-Нетната печалба е приблизително 81 милиона евро
-Прогнозите са преразгледани заради спада на цените, регулаторните мерки и предизвикателната икономическа среда
-Фокус върху мерки за ограничаване на разходите и ефективност на капиталовите разходи
Ключови резултати за Telekom Austria Group
Ключови резултати в евро според МСФО* |
1 полугодие 2012 |
1 полугодие 2011 |
+/- в % |
Фиксирани линии в Групата (в ‘000) |
2,580.4 |
2,424.7 |
+6.4 |
- от които броудбанд линии (в ‘000) |
1,492.0 |
1,311.5 |
+13.8 |
Мобилни абонати (в ‘000) |
20,419.8 |
19,648.9 |
+3.9 |
- от които абонати на мобилен броудбанд |
1,890.2 |
1,335.9 |
+41.5 |
Приходи на Групата |
2,118.3 |
2,227.3 |
-4.9 |
Приходи на Групата без да се вземат предвид загубите при превалутиране и ефектите от хиперинфлацията |
2,270.2 |
2,227.3 |
+1.9 |
Сравнима EBITDA ** |
726.2 |
777.6 |
-6.6 |
Сравнима EBITDA |
790.0 |
777.6 |
+1.6 |
EBIT |
211.1 |
42.7 |
+394.6 |
Нетна печалба |
80.9 |
-59.2 |
- |
Капиталови разходи |
330.9 |
277.1 |
+19.4 |
Служители (до 30 юни) |
16,797 |
17,032 |
-1.4 |
*Международен стандарт за финансовo отчитане (МСФО) - International Financial Reporting Standards (IFRS)
** EBITDA без да се вземат предвид разходите по преструктуриране и амортизация
Първите шест месеца на финансовата 2012 година се оказаха особено предизвикателни за Telekom Austria Group и европейската телеком индустрия като цяло. Засилената конкуренция на трите основни пазара в Австрия, България и Хърватия, както и цялостно слабата икономическа среда в страните, където оперира Групата, доведоха до спад в приходите на Групата с 4.9% за първата половина на 2012 г. в сравнение със същия период на предходната година. Сравнимата EBITDA спада с 6.6% за цялата Група. Хърватия, Словения, Сърбия и Македония отчитат увеличение, докато Австрия, България и Беларус отчитат спад. EBIT се увеличи почти петкратно заради значително по-ниските разходи за преструктуриране. Нетният резултат за първата половина на 2012 г. е положителен и възлиза на 81 милиона евро.
Ханес Аметсрайтер, Главен изпълнителен директор на Telekom Austria Group, коментира:
²Нашата бизнес среда е станала значително по-предизвикателна. Но благодарение на конвергентната стратегия, която прилагаме, сме в по-добра позиция да противодействаме на тези отрицателни ефекти в сравнение с други телеком оператори. През първото полугодие на 2012 успяхме да надскочим очакванията на капиталовите пазари. Въпреки това, резултатите за годината ще се повлияят от цялостно слабата икономическа среда и значително по-ожесточената ценова конкуренция в Австрия, България и Хърватия“.
Резултатите на Telekom Austria Group за първото полугодие на 2012 г.
На фона на ожесточената ценова конкуренция и наложените регулаторни мерки, приходите на Telekom Austria Group спадат с 4.9% до 2,118.3 милиона евро за първите шест месеца на 2012 г. в сравнение със същия период на предходната година. Ако не се вземат предвид загубите при превалутиране и ефектите от хиперинфлацията в Беларус, приходите на Групата се увеличават с 1.9%. Отрицателното влияние на ценовата конкуренция са особено осезаеми в Австрия и България, двата най-големи пазара на Групата по отношение на брой клиенти, формиращи близо 50% от общата абонатна база на Групата. В Хърватия силно конкурентната среда също повлия отрицателно на приходите в телеком сектора, но спадът в приходите е компенсиран от придобития предходната година кабелен оператор B.net. Словения, Сърбия и Македония отчетоха увеличение на печалбите.
Сравнимата EBITDA (без да се вземат предвид разходите по преструктуриране и обезценка) спадат с 6.6% до 726.2 милиона евро за разглеждания период в сравнение с 777.6 милиона евро за първото полугодие на предходната година. В Хърватия, Словения, Сърбия и Македония сравнимата EBITDA показва значително увеличение, докато в останалите пазари спадът в приходите не може да бъде напълно компенсиран чрез мерките за спестяване на разходи. Изключвайки ефектите от превалутирането и хиперинфлацията в Беларус, сравнимата EBITDA щеше да се увеличи с 1.6% до 790.0 милиона евро.
През разглеждания период капиталовите разходи се увеличават с 19.4% до 330.9 милиона евро. Основният фокус в Австрия беше пускането на Giganet и LTE, най-новата технология за мобилен броудбанд. Свободният оперативен паричен поток (ед.ч) се повиши с 2.6% до 475.3 милиона евро.
Разходите по преструктуриране възлизат на 11.1 милиона евро през първото полугодие на 2012 г. в сравнение с 218.6 милиона евро за същия период на предходната година. Благодарение на това съкращение, EBIT (оперативният резултат) се увеличи почти петкратно с 394.6% до 211.1 милиона евро. Нетната печалба достигна 80.9 милиона евро за периода, съпоставена с нетна загуба от 59.2 милиона евро за същия период на предходната година.
Прогноза за 2012 година
Пазарите, на които Telekom Austria Group оперира, и тяхното развитие продължават да се влияят от отрицателните външни фактори, чието въздействие се усеща още по-силно през първото полугодие на разглежданата година. Очаква се този неблагоприятен климат да остане непроменен и през второто полугодие на 2012 г. Ожесточената конкуренция в Австрия, България и Хърватия води до съществено намаление на цените в мобилния сегмент и съответно до по-често преминаване от фиксирани към мобилни услуги. Допълнително влияние оказват и регулаторните мерки (цени за терминиране, роуминг и регулиране на цените), в резултат на което наблюдаваме спад в приходите (24.8 милиона евро).
Telekom Austria Group очаква слабата икономическа среда да се задържи и да доведе до сериозно отрицателно въздействие върху представянето на бизнеса, търсенето и потреблението, което ще засегне всички оперативни пазари на групата. Висшият управителен екип ще търси начини да противостои на това отрицателно развитие като се съсредоточи върху свободния оперативен паричен поток, допълнителни мерки за съкращаване на разходите и подобряване на ефективността на капиталовите разходи, с оглед ограничаване на отрицателните ефекти върху бъдещите резултати.
За цялата 2012 г. Висшият управителен екип очаква приходи за Групата в размер на 4.2 милиарда евро (вместо приблизително 4.4 милиарда евро според предишни прогнози) и сравнима EBITDA в размер между 1.40 милиарда евро и 1.45 милиарда евро (вместо приблизително прогнозираните 1.5 милиарда евро). И капиталовите разходи, и свободният паричен поток се очаква да бъдат между 700 милиона евро и 750 милиона евро (вместо приблизително 750 милиона евро според предишни прогнози). Telekom Austria Group възнамерява да разпредели дивидент от 38 евроцента за дял за 2012 г.
Финансови резултати на Мобилтел
В България неблагоприятното икономическо развитие доведе до по-ниско потребление на телекомуникационни услуги. Освен това пазарът беше белязан от изостряне на ценовата конкуренция. Премиум сегментът, където Мобилтел е добре позициониран, беше особено засегнат от тази неблагоприятна тенденция. Средният приход от абонат за потребител (ARPU) спадна с 14.8% до 6.3 евро.
На този фон конвергентната стратегия на Telekom Austria Group се оказа особено ефективна и допринесе за консолидирането на бизнес модела на компанията. За разглеждания период абонатите на мобилен броудбанд се увеличават с 72.5% до 278 800, а броят на фиксираните линии за достъп нарастват с 36.3% до 138 000, от които повечето са броудбанд линии. В България общият брой на абонатите възлиза на 5.5 милиона, а базата клиенти на фиксирани линии достигна почти 140 000 линии.
Приходите спадат с 7.9% до 243.0 милиона евро за разглеждания период, а сравнимата EBITDA спада с 18.8% до 110.0 милиона евро. Намаляването на оперативните разходи с 4.0 милиона частично компенсира спада в приходите и печалбата.