Архив новини

Медия център


Новини

обратно

Нивото на конкуренция на мобилния пазар в България е по-високо от средноевропейското


Силната конкуренция между операторите е основен двигател за постоянното намаление на цените за мобилни услуги и високия темп на инвестиции в сектора Българският мобилен сектор е сред най-конкурентните в Европа. Това сочи индексът на Херфиндал-Хиршман (HHI), който показва степента на конкуренция на пазара. В България HHI е на ниво от 0.3906, което е по-ниско от средноевропейското 0.3990. За неконкурентен пазар се смята онзи със стойност на показателя над 0.5. За сравнение, HHI за фиксирания пазар в страната е над 0.9000, а индексът за пълен монопол е 1. Именно поради ефективната конкуренция, българските потребители заплащат за национални разговори втората най-ниска цена в ЕС – 6 евроцента на минута спрямо 14 евроцента на минута средна цена за Европа. През последните три години (2006-2009 г.) средногодишният темп на намаление на цените за изходящи разговори, включително и месечната такса, възлиза на 23.5%. Според последния доклад на ЕК за състоянието на европейския пазар на електронни комуникации България е страната с най-нисък среден разход на потребител на мобилни услуги. Въпреки това, българските мобилни оператори поддържат висок темп на инвестициите, благодарение на силната конкуренция. Годишните инвестиции в телеком сектора в България са над 500 млн. евро или близо 2% от БВП, при по-малко от 0.5% средноевропейско ниво. Приблизително 70% от тях (350 млн. евро) е делът на мобилните оператори. Тази индустрия генерира около 6% от БВП в страната срещу средно 2.9% в Европа. В България делът на инвестициите във фиксирани оператори е 15-16% по-нисък от този на мобилните оператори в страната. Също с толкова е по-нисък и от дела на инвестициите във фиксирани оператори в ЕС. Цената на провалената либерализация на фиксирания сектор струва на България поне 85 млн. евро (стойноста на тези 16% по-малка инвестиция във фиксирани оператори).
За връзка с "Корпоративни комуникации" - pr@a1.bg