Telekom Austria Group удвоява нетната печалба и продължава с успешните резултати въпреки силната конкуренция
Двойно увеличение на абонатите на мобилен броудбанд отчита Мобилтел Telekom Austria Group (VSE: TKA, OTC US: TKAGY) обяви днес финансовите резултати за 2010 година. •Нетната печалба нараства повече от два пъти до 195 милиона евро; •Регистриран е растеж при фиксираните линии за първи път от 13 години; •Клиентите на мобилни комуникации се увеличават с 1 милион; •Сливането между фиксирания и мобилен бизнес в Австрия се провежда бързо и успешно; •Регулаторни мерки повлияват резултатите до 47 милиона евро; •Увеличават се инвестициите, особено в разгръщането на инфраструктурата на мрежата в Австрия Групата отчита слабо намаление в приходите през годината, но успява да регистрира почти двойно нарастване на нетната печалба. За първи път от 13 години успяваме да отчетем увеличение на клиентите на фиксирани услуги. Това показва ефективността на стратегията ни за предлагане на конвергентни услуги, която към момента прилагаме на двата ни най-големи пазара – Австрия и България, подчертава главният изпълнителен директор на групата Ханес Аметсрайтер, коментирайки забележителния обрат. По думите на Аметсрайтер, на фона на изпълнената с предизвикателства пазарна среда групата е предприела необходимите мерки – като сливането на мобилния и фиксиран сегмент в Австрия – за да бъдат реализирани определени възможности за растеж в бъдеще. В следващите години ще трябва да се справяме с редица предизвикателства по отношение на законодателството и конкуренцията, но сме уверени в постигането на целите ни, казва Аметсрайтер. Според него основна цел е запазване на водещата роля на групата на пазара на Централна и Югоизточна Европа и превръщането й в най-ефикасния и иновативен телеком в региона. В края на 2010 година Telekom Austria Group има 22 милиона абонати в осем страни от Централна и Югоизточна Европа – пазар от 41 милиона души. Развитие на групата в цифри Приходите на Telekom Austria Group намаляват с 3.1% от 4.802 милиарда евро през 2009 година до 4.651 милиарда през 2010 година заради намаляващата цените конкуренция и ефектите от регулаторна намеса. Австрия (-4%), България (-8%) и Хърватия (-5%) показват слабо намаление в приходите, докато Беларус и останалите сегменти (Словения, Република Сърбия, Република Македония и Лихтенщайн) отбелязват растеж съответно от 14 и от 8 на сто. Приходите ще продължат да бъдат повлияни от конкурентния натиск в бъдеще, коментира Ханес Аметсрайтер. Стратегията ни е да противодействаме тази тенденция, предлагайки високостойностни услуги, като основната ни цел е да стабилизираме приходите от 4.7 милиарда евро през междинния период. EBITDA на групата, изключвайки разходите за обезценка и преструктуриране, намалява с 9% (= 165.7 милиона евро) от 1.811,6 милиарда през 2009 до 1.645,9 милиарда през 2010. Влиянието на регулаторните мерки само по себе си (включително намаляването на роуминг тарифите и таксите за свързване, касаещи и гласовата телефония, и услугите за пренос на данни между различните оператори) доведе до намаление на EBITDA от 47 милиона евро. Изключвайки посочените външни фактори, спадът в печалбата е 6.6%, като оперативните разходи остават стабилни от 3.094 милиарда евро. Очаква се и през следващите години регулаторните мерки да влияят върху постъпленията на групата. За периода от 2011 до 2013 година се очаква негативен ефект върху EBITDA от 175 милиона евро. Управителният съвет възнамерява да компенсира този спад чрез строго управление на разходите и чрез предлагане на високостойностни услуги. Целта ни е да запазим стабилна EBITDA с разлика от приблизително 34% за периода между 2011 и 2013 година, каза Ханс Чуден, главен финансов директор и заместник-председател на Telekom Austria Group, подчертавайки убедеността си в успешното бъдещо представяне на групата. През отчетната година EBITDA - включвайки разходите по обезценка и преструктуриране – се увеличава с 4% до 1.504 милиарда евро (в сравнение с 1.442 милиарда евро през 2009). Оперативният резултат (EBIT) се повишава с 27.3% от 343.9 милиона евро през предишната година до 437.9 милиона евро през отчетната, основно заради разходите по обезценка в Беларус и Република Сърбия през 2009. Нетната печалба се увеличава почти двойно. През 2009 година тя възлиза на 94.9 милиона евро, а през 2010 година се повишава със 106 процента до 195.2 милиона евро. В отчетната година паричният поток показва развитие, сходно с това при печалбата. Оперативният паричен поток регистрира ръст от 12.1 милиона евро и достига до 1.398 милиарда евро. Свободният паричен поток, ключов показател за капиталовото финансиране на групата, спада със 7% до 652 million евро заради големите инвестиции особено в разгръщането на Giga-мрежата в Австрия. Свободният паричен поток на акция възлиза на 1.47 евро, от които 0.евро ще бъдат разпределени като дивиденти, както през предходната година. Това съответства на доходност от дивиденти на повече от 7% на база на текущата цена на акция. Общите капиталови разходи осезателно се увеличават със 7% до 763.6 милиона евро през 2010 година. По този начин, степента на инвестициите през 2010 година възлиза на 16.4% от приходите – максимално равнище в сравнение с останалата част на Европа. Въпреки увеличаването на капиталовите разходи, нетният дълг на групата беше намален с 310 милиона евро до 3.3 милиарда евро. Перспективи Очакванията на управителния съвет на Telekom Austria Group за финансовата 2011 година са приходите да възлизат на 4.6 милиарда евро. В условията на силна конкуренция и регулаторни мерки, водещи до намаляване на тарифите за роуминг и на таксите за взаимно свързване, строгият контрол на разходите ще доведе до ограничаване на въздействието от по-ниските приходи. Управителният съвет възнамерява да постигне EBITDA до 1.6 милиарда евро. Убедени сме, че сме добре подготвени да посрещнем бъдещите предизвикателства и да поддържаме приходите и печалбата на високо ниво въпреки неблагоприятните пазарни условия; след усилията ни за преструктуриране през 2010 година, ще се фокусираме върху оперативно представяне в бъдеще и теми като конвергенцията,смартфоните, внедряването на Giga-мрежата, коментираха Ханес Аметсрайтер и Ханс Чуден. Нашата увереност се потвърждава и от намерението ни да увеличим дивидента за 2011-та и 2012 година до 0.76 евро на акция, като съответно разпределим 55% от нашия свободен паричен поток като дивиденти, добавиха те. Оперативни резултати на пазарите от групата Австрия Положителният обрат в развитието на фиксирания сегмент в Австрия, продължаващото нарастване на базата мобилни абонати, увеличаването на инвестиционни активности и успешното сливане на Телеком Аустриа и „мобилком аустрия” оформиха бизнеса през 2010 година в Австрия. За първи път от 13 години Telekom Austria Group бе способна да спре загубите на фиксирани линии в Австрия и да доведе до устойчив обрат. Базирано на конвергентните услуги като телевизия, драматичното увеличение на дейта трафика, обратът в Giga-мрежата и увеличаващите се нужди за по-високи транзитни капацитети, секторът на фиксираните линии в момента е в ренесанс. През 2010 година общо 1,400 нови фиксирани абонати бяха отчетени, с увеличаване на общия брой на фиксираните линии до 2.315 милиона в края на годината. „В момента регистрираме растеж на клиентите във фиксирания сектор без това да канибализира базата мобилни клиенти” подчертава Ханес Аметсрайтер изключителния успех на международно ниво. През 2010 година, Telekom Austria Group беше една от двете телеком компании в Европа, които регистрираха растеж на потребителите на фиксирани услуги. Броят на линиите фиксиран броудбанд се увеличи с 13.5% до 1.16 милиона през отчетната година и минутите за разговор показаха подобна тенденция въпреки, че предходната година бяха паднали с около 12%. Базата от мобилни абонати в Австрия нарасна с 5.6% до 5.1 милиона клиенти, което е изключително представяне, имайки предвид предизвикателния конкурентен пазар в Австрия. Средният приход от клиент (ARPU) бе 22 евро на месец в края на 2010 година, което отговаря на европейското ниво. Трябва да се отблежи, че в Австрия намалението на ARPU от 2004 година възлиза на 46%, което представлява сравнително слаб пик в сравнение с Европа (европейско ниво: 20% спад за същия период). Тази тенденция се отразява и на конкуренцията на пазара в Австрия. Клиентската база при мобилния броудбанд нарасна с около 30% до 654,000 потребители. Основното предизвикателство за Телеком Аустриа Груп е да запази нейната конкурентност и силата от приходите на фона на интензивна конкуренция, повишаващ се производствен разход и намаляващи цени. През 2010 година, общо 516 милиона евро бяха инвестирани, което е увеличение от около 90 милиона евро или 22% в сравнение с предходната година. В края на 2010 година, 1.7 милиона австрийски домакинства имаха покритие от т.н. Giga-мрежа. Очакванията са в края на 2011 година броят им да стане повече от 2.1 милиона домакинства. Giga-мрежата на Телеком Аустриа груп е базирана на широк обхват от фибро-оптични технологии и позволява скорост до 100 Мbit/s. Мобилната мрежа на компанията А1 Net, която на немско-говорящата територия е ранжирана като първа в областта на качеството на мрежата, има намерение да развива скоростта и представянето на мрежата чрез LTE технологията и чрез свързването на мобилните базови станции към фибро-оптичната мрежа. Към края на 2010 година, повече от 1,100 базови станции бяха свързани към „хибридната Giga-мрежа”. Дейта трафикът в Австрия расте драматично, което демонстрират и следните данни: Обемът данни, преминали през фиксирани линии, е 2.5 по-голям в сравнение с 2008 година – от около 45 петабайта до 110 петабайта (1 petabyte = 1 million gigabytes). Ръстът на мобилен дейта трафик е 3.5 по-голям (от 2 петабайта до 5 петабайта) за същия период. В бъдеще се предвижда прогресивен растеж на дейта обмена - в момента средния обем данни през фиксирана мрежа за абонат възлиза на 8 гигабайта за месец при скорост на обмен до 8 Mbit/s. Средното потребление се очаква да достигне 100 гигабайта за месец със скорост на пренос до 20-100 Mbit/s. Мобилните комуникации показват същия тренд- мобилният обем данни ще нарастне от настоящите 1.5 гигабайта на месец до 10 гигабайта на месец при скорост от 2.5 Mbit/s. до 5 Mbit/s. Основно, развитието ще бъде движено от мобилния броудбанд, смартфоните, мултимедийните увтройства като HDTV, видео обмена и игрите. В Австрийския сегмент, през 2010 г. приходите намаляха леко с 4% от 3.064 милиарда евро. EBITDA сравнително намаля с 12% до 1.032 милиарда евро основно заради интензивната конкуренция и регулаторните мерки. България В България Telekom Austria Group е представена от дъщерното дружество Мобилтел, с клиентска база от 5.3 милиона абонати, което обуславя и значението на българския пазар за групата, равнозначно на това на Австрийския пазар. Що се отнася до приходи и рентабилност, на българския пазар те са значително по-ниски. България има най-ниското проникване на броудбанд в Европейския съюз, но в същото време, най-висок рейт на данни на потребител. В резултат на това, българският пазар предлага огроме потенциал за растеж на конвергентни продукти. Това е причината Мобилтел да придобие през 2010 г. два оператора на фиксирания пазар – Мегалан Нетуърк и Спектър нет. През отчетната година успешно бяха предложени, под бранда на Мтел, пакети от конвергирани продукти. През 2010 година Мобилтел успя да увеличи броя на клиентите на договор с 6.7% в сравнение с предходната година. Клиентската база от абонати на мобилен броудбанд се увеличи почти двойно от около 60,000 до 126,000 клиента. Заради слабата икономика в страната, приходите и печалбата регистрираха лек спад. Годишният доклад на Телеком Аустриа Груп ще бъде публикуван в началото на месец Април, 2011г. Годишното общо събрание ще бъде на 19 май, 2011 г., във Виена. За повече информация относно данните от 4то тримесечие, можете да посетите:http://www.telekomaustria.com/ir/current-results.php